23-12-2010

Jul 2010

De pepperkaker, julekaker en julebrød zijn gebakken. De risgrøt is klaar om op juleaften ((dag voor kerst) opgegeten te worden door de nisser én door ons. De ribbe is gekruid en de medisterkaker zijn voorgebraden.
En vandaag, Lillejuleaften (23 december), is geheel volgens de Noorse traditie de kerstboom binnengehaald en versierd.
En de kerstal is ook weer helemaal klaar voor.
Ja.......we zijn er weer helemaal klaar voor, want we staan weer aan de vooravond van de mooiste periode op de Noorse kalender : Jul. Dreaming of a White Christmas is hier niet aan de orde. De afgelopen week is er weer flink wat sneeuw gevallen, dus onze jul is weer hartstikke wit, zoals gewoonlijk. Maar ik geloof dat Nederland nu ook eindelijk eens een echte witte kerst heeft. Alleen de temperaturen zijn ietsje lager hier, zo'n -18 graden.
We waren al weken bezig met de voorbereiding van kerst, want bij Olaf's Joker werd natuurlijk veel inkopen gedaan. Ikzelf was op een hele andere manier bezig met kerst. Al een paar maanden zit ik op het Hedalen zangkoor. Eén van de hoogtepunten van het koorjaar is het Julekonsert in de stavkirke van Hedalen. Dus wekenlang zijn we diverse Noorse en internationale kerstliederen aan het instuderen. Ik ben dus al aardig op de hoogte van het Noorse kerstrepertoire. Mijn favoriete zijn 'Det lyser i stille grender' en het mooie 'Deilig er Jorden'. Bij dit laatste lied gaat altijd iedereen staan en zingt uit volle borst mee; en als het orgel klinkt en buiten luiden de klokken, nou reken maar dat je gåsehud (kippevel) krijgt.
Afgelopen weekend was er zaterdag's het Julekonsert in de kerk van Begnadalen en zondag in hier in Hedalen. En ik moet zeggen dat het toch wel iets had. Zeker in ,,onze" prachtige stavkirke stammend uit 1130. Hieronder een kleine foto-impressie van Hedalen.no van het konsert. Als je goed kijkt zie je mij staan.






De kerst kan beginnen!


Geen opmerkingen: